saat bangun pagi raya :(

" adik . bangon lah  mandi ,tanak beraya keh ?? bangon cepat , mak dgn abah dah siap ."
ini lah ungkapan yg setiap kali aku dengar , masa aku kecik2 dulu ,mak akn kejut aku , along dan angah setiap kali pagi raya ,bukan malas na bngun sendiri , tapi beselah excited sgt malam raya tu sebab esok na raya lah kan , beselah , budak2 . :)

lepas mandi . mak akn siap kan aku , pastu ktorg beratur pnjg beraya memohom ampun dari mak dan abah
dan dapat duit raya :) . seronok sgt waktu tu .lepas to . aku along dan angah akn kira lah duit sape paling bnyak , tapi selalu nyer aku lah .hehe , tapi duit to nanti mak yg akn smpan , bila na makan , makanan yg aku cari adalah lontong , aku suka lontong yg mak aku wat , sedap :)

rindukan saat to . tapi sekarang, aku dah ta dengar suara mak memanggil aku . tgn mak yg merapi kan rmbut aku . pelukan mak ketika aku bersalam-salaman , teringin kembali saat itu . saat aku tulis cerita nih . aku sendiri ta sedar air mata aku mngalir . aku rindukan mak ..:( . aku na mak . aku na peluk mak . !

sedihnyer mmg ta terkata , saat arwah mak sudah tenat sakit , aku berbaring di sebelah mak . sambil jaga mak nak tido dan tgok tv . along aku tadekat umah saat itu . abah pon tiade bersama kami sebab terpakse bekerje d tmpat lain .a aku d tugas kn mnjage mak .saat mak tgah tido , angah sedang kemas umah .
mak aku dgn mngejut mmgang tgn aku . saat itu jam dah pukul 1 pagi . aku berlari keluar ke rumah jiran meminta prtolongan ., bila aku kembali . aku melihat mak terbaring di riba angah , aku memeluk mak .
mak sudah nazak , aku berdoa agar mak ta tggalkn kami .

saat nurse dtg memeriksa mak . nurse hanya mgelengkan kpale . aku terkedu !.air mata aku mngalir laju ! aku dipeluk oleh jiran2 . Allah saje yg taw perasaan aku saat itu .. bila along balik , along tkejut ade ramai org . along blari . along tros mnanges . kami terus cium tapak kaki mak .kami ta smpat memohon maaf dari mak .
aku tataw mcm mane na bgtaw abah , saat abh jauh dgn kami , dgn gagah jugak . along cuba mhubungi abh . terketar suara along mnceritakn keadaan sbenar. . abh tos terdiam .. dan mnanges . kami dah khilangan seseorg yg kami syg . :(

sekarang bila tiba raya , aku hnya mampu berdoa dan mlepaskn rindu di kubur arwah .
neno na bgtaw , " neno syg mak !"harap mak aman disana . amin ~

Tiada ulasan: